Tobak er en vital storsællert for supermarkederne
Sidste år blev der solgt cigaretter for 6,54 milliarder kroner i detailhandlen.
Selv om en række fagfolk fortæller, at butikkerne tjener cirka 6 procent af salgsprisen, mens staten får 79 procent på grund af afgifter og moms, er smøger en attraktiv vare. Det mener de også hos brancheorganisationen De Samvirkende Købmænd.
- Cigaretter fylder ikke meget i butikken, de har ingen udløbsdato, et lavt svind, og så er der kunder, som kommer i butikken, fordi de skal have cigaretter. Samtidig skal kunderne måske have en sandwich, og så tjener butikken flere penge, siger administrerende direktør John Wagner til Politiken.
Diskussionen bølger om detailhandlens ansvar for salg af cigaretter. Politiken har dokumenteret, at børn har legende let ved at købe cigaretter, selv om det er ulovligt at sælge tobaksvarer til personer under 18 år. Samtidig opfordrer Coop politikerne til at tvinge butikkerne til at flytte tobaksvarerne under disken. Men butikkerne er i skarp konkurrence med hinanden, og det skaber et dilemma, forklarer Per Østergaard Jacobsen, detailhandelsekspert og ekstern lektor på Copenhagen Business School.
- De har åbenlyst svært ved at tjene penge, så hvis de gemmer cigaretterne væk, bringer de sig selv i en dårlig indtægtssituation. Når kunderne ikke kan se cigaretter, vil de i mindre grad tænke: Hov, jeg skal da have en pakke cigaretter. Og det er svært at sige, hvor meget det vil påvirke salget, men det vil formentlig være mellem 5 og 20 procent, siger han til Politiken.
Hos Kræftens Bekæmpelse anerkender de, at supermarkederne skal tjene penge:
- Men noget vil jeg sige til butikkerne: I har et ansvar for, at voksne ryger mindre, og at børn og unge ikke begynder. I kan reducere det antal ved at gemme cigaretterne væk bag kassen og ved, at I overholder forbuddet mod at sælge tobak til dem under 18 år, siger administrerende direktør Leif Vestergaard Pedersen til Politiken.